ESMAU’L-MUHADDİSİN
ESMA VE KUNA
Hadis Ravilerinin ve Muhaddislerin isim ve
künyeleri manasındadır. İsmi yada Künyesi ile tanınan Ravileri konu olarak alan
ilim dalıdır.
Bazı Hadis Ravileri isimleriyle, bazılarıda künye
leri ile tanınmışlardır. Bunların bilinmesi Hadis rivayet edenlerin tanınması
bakımından son derece önemlidir; çünkü, olurki aslında ismi ile meşhur bir Ravi
isnadda bazen künyesi ile; aksine künyesi ile tanınanı arada bir ismi ile
anılabilir. Bazen de hem ismi ile hemde künyesi ile bilinmeyen Ravi isnadda
ikisi ile birlikte anılır ve tek kişi olduğu halde iki şahıs sanılır. Nitekim
el-Hakim'in naklettiği şu rivayette böyle bir hata olmuştur:
''Hz. Nebi s.a.v. ''Kim
imam'ın arkasında namaz kılarsa imam'ın okuması onun okuması demektir.''
buyurduğu rivayet edilmiştir.'''
el-Hakim'in bu Hadis i
naklettikten sonra Ali ibnu'l-Medini'den isnadıyla rivayet ettiği bir haber'e
bakılırsa Abdullah b. Şeddad, Ebu'l-Velid künyesi ile tanınan Medineli biridir
(Ma'rife,177.8).
Öyle iken, isnadda da
görüldüğü gibi onun isim ve künyesini bilmeyen biri aralarını 'An' lafzıyla
ayırmış ve Abdullah'ı birbirinden rivayette bulunan iki Ravi gibi göstermiştir.
Bazen de bunun aksi olur. İsnadda biri ismi,
diğeri künyesi ile zikredilen iki Ravi isimle künye'nin birleştirilmesi sonucu
tek kişi gibi gösterilir. Nesei'nin naklettiği 'An Ebi Usame Hammad
ibni's-Sa'ib isnadıyla gelen Hadis te böyle olmuştur. İsnad aslında, 'An Eba
Usame - An Hammad' iken ismi ile künyesi
arasındaki 'An' edatı kaldırılmış, biri künyesi, öbürü ismi ile anılan iki kişi
tek kişi gibi gösterilmiştir.
Ravilerin isim ve künyelerinin bilinmesinin
küçümsenemeyecek bir faydası daha vardır. Kimi rical kitablarında bir Ravi
künyesi ile, bazılarında ise ismi ile anılır. künyesi ile bilinen Ravi'nin ismi
bilinmiyorsa hal tercümesine vakıf olmak zorlaşır. Nitekim el-İraki'nin
naklettiğine göre Hadis Taliblerinden biri Ebu'z-Zinad'ın hayat hikayesini
öğrenmek istemiş, ancak onun Abdullah b. Zekvan ismini bilmediğinden Rical
kitablarında bulamamıştır. (Tedrib,2/279).
İbnu's-Salah Esma ve Kuna konusunu dokuz
gurub'a ayırmış, her bir gurub'a giren künye sahiblerine misaller vermiştir.
Şöyleki:
1: Künyeleri ile
isimlendirilip, künyelerinden başka isimleri olmayanlar: Bu gurub ta bulunan ve
künyeleri isimlerinden ibaret olan Raviler iki kısma ayrılır. Birinci kısım,
ismi olan künyesinden başka bir künyesi daha olanlardır. İkinci, künyeleri
tuhaftır, sanki künye'nin künyesi gibidir. Fukaha-yı Seb'a dan Ebu Bekr b.
Abdirrahman ibni'l-Haris b. Hişam el-Mahzumi gibi. ''Rahibu kureyş'' lakabıyla
anılan Ebu Bekr'in künyesi Ebu Abdirrahmandır. Ebu Bekr b. Muhammed b. Amr b.
Hazm el-Ensari de ismi olan künyeden başka künyesi olanlardandır.
Künyeleri isimlerinden ibaret olan Ravilerin
ikinci kısmı isim yerine kullanılan künye'den başka künyesi olmayanlardır.
Bunun misalini de Ebu Bilali'l-Eş'ari oluşturur. Rivayet'e göre bizzat kendisi
ismi ile künyesinin bir olduğunu söylemiştir. Ebu Hasin b. Yahya b. Süleyman
er-Razi de aynı gurub'a dahildir ve ismi yoktur.
2: Künyesi ile
tanınanlar ancak ismi bilinmeyenler: Sahabe den Ebu Unas el-Kinani (veya
ed-Dueli); Hz. Nebi s.a.v. in azadlısı Ebu Muveyhibe; Ebu Şeybe el-Hudri gibi.
Sahabe dışında da künyesi ile tanınıp ismi bilinmeyenler de vardır. Böylelerine
misal Enes b. Ebyad, Ebu Bekr b. Nafi', Abdullah b. Amr'ın kölesi Ebu'n-Necib,
Ebu Harb b. Ebi Esvedi'd-Dueli gibi Raviler verilebilir.
3: Hem ismi hemde
künyesi olduğu halde sadece künyesi ile lakablananlar: Ali b. Ebi Talib
(künyesi: ebu'l-Hasen, lakabı: Ebu Turab), Abdurrahman b. Zekvan (künyesi: Ebu
Abdirrahman, lakabı: Ebu'z-Zinad ), Muhammed b. Abdirrahman el-Ensari (künyesi:
Ebu Abdirrahman, lakabı: Ebu'r-Rical); Yahya b. Vadıh el-Ensari el-Merzevi
(künyesi: Ebu Muhammed, lakabı: Ebu Tumeyle); Umer b. İbrahim (künyesi: Ebu
Bekr, lakabı Ebu'l-Azan) Abdullah b. Muhammed el-İsbehani (künyesi: Ebu
Muhammed, lakabı: Ebu'ş-Şeyh) gibi.
4: İki veya daha çok
künyesi olanlar: Abdulmelik b. Abdulaziz b. Cureyc (Ebu Halid ve Ebu'l-Velid
olmak üzere iki künyesi vardır.) ve Abdullah b. Umer b. Hafsi'l-Umeri
(Ebu'l-Kasım ve Abu Abdirrahman olarak iki künyesi vardır.) gibi. İbnu's-Salah,
Şeyh'i Mansur b. Ebi'l-Meali en-Nisaburi'nin Ebu Bekr, Ebu'l-Feth ve
Abu'l-Kasım olmak üzere üç künyesi olduğunu söylemiş ve verdiği misallere
eklemiştir.
5: İsmi bilindiği halde
künyesinde ihtilaf edilen ve birbirinden farklı iki veya daha fazla künyesi
zikredilenler: Hz. Nebi s.a.v. in evlatlığı Usame b. Zeyd gibi. künyesinin Ebu
Zeyd, Ebu Muhammed, Ebu Abdullah, Abu Harice olduğuna dair değişik rivayetler
vardır. Aynı şekilde Ubey b. Ka'b'ın Ebu'l-Munzir, Ebu't-Tufeyl gibi künyeleri
olduğu söylenmiştir. Bunların hiçbiri üzerinde birleşilmiş değildir. Ebu İshak,
Ebu Sa'id gibi ihtilaflı iki künyesi olduğu söylenen Kabisa b. Zueyb; Ebu
Abdurrahman, Ebu Muhammed künyeleri rivayet edilen el-Kasım b. Muhammed b. Ebi
Bekri's-Sıddık; Ebu Bilal ve Ebu Muhammed değişik künyeleri rivayet edilen
Süleyman b. Bilal el-Medeni, aynı gurub'a dahildirler.
İbnu's-Salah'a göre bu gurub ta olanların bir
kısmı aynı zamanda bundan önceki gurub'a dahildir.
Muahhar Alimlerden Abdullah b. Ata
el-İbrahimi el-Herevi'nin bu konuda te'lif ettiği bir kitab'ı vardır.
6: Künyesi bilinen ancak
isminde ihtilaf edilenler: Bu gurub'un misalini Sahabe'den başta Ebu Hureyre
oluşturur. İsmi ve babasının adı üzerinede ihtilaf edilmiştir. İbn Abdilberr'in
dediğine göre ismi üzerinde yirmi kadar rivayet vardır. Bunlar çok içinde çok
tereddüt bulunması sebebiyle Abdullah yada Abdurrahman isminden başka itimad
edilebilecek derecede sahih olanı yoktur. Muhammed b. İshak ta Ebu Hureyre'nin
adını Abdurrahman b. Sahr olarak kaydetmiştir. Esma ve Kuna konusunda eser
yazanlar, buna dayanmışlardır. El-Hakim de Ebu Hureyre'nin isimleri içinde en
sahih rivayet'in Abdurrahman b. Sahr rivayet'i olduğunu söylemiştir.
Künyesi biklindiği halde ismi kesinlikle
bilinmeyen Sahabelere diğer misalleri Ebu Basra (Cemil b. Basra veya Humeyl b.
Basra) el-Gıfari; Ebu Cuhayfe (Vehb b. Abdullah veya Vehebullah b. Abdullah)
es-Suvai teşkil eder. Sahabe dışında bu gurub'a giren Tabiilerden bir kaçı ise
Ebu el-Eş'ari'nin oğlu Ebi Burde ile Asım Kıraati Ravisi Ebu Bekr b. Ayyaştır.
Çoğunluk ilkinin isminin Amir olduğunu söylemiştir. Ancak , ihtilaflıdır. el-Haris
rivayetinde vardır. İkinci Ravi'nin ismi üzerindeki rivayetler on-bir'e kadar
çıkar. Fakat hiçbiri üzerinde birleşilememiştir. Bu cümleden olarak ibn
Abdilberr ''Eğer Sahihse'' kaydiyle adının Şu'be olduğunu söylemiş; devamla Ebu
Zur'a'nın sahih gördüğü isminde bu olduğuna işaret etmiştir. Aynı Müellif
ayrıca isminin künyesi olduğunu ve bunun daha sahih görüldüğünü ifade etmiştir.
Bu hükmünün kaynağı bizzat kendisinin Ebu Bekr isminden başka ismi olmadığına
dair rivayetidir.
7: Az da olsa hem ismi hemde
künyesinde ihtilaf olanlar: Hz. Nebi s.a.v. in azadlısı Sefine bunlardandır.
Bazıları isminin Umeyr, bazıları Salih, bazılarıda Mihran olduğunu
söylemişlerdir.
8: İsmi ve künyesi
üzerinde hiç bir ihtilaf olmayıp her ikisi ile tanınmış olanlar. Hepside Abu
Abdullah künyesiyle tanınan mezheb imamları, Malik b. Enes, Muhammed b. İdris
eş-Şafii, Ahmed b. Hambel, Süfyanu's-Sevri, Ebu Hanife en-Numan b. Sabit gibi.
9: Hadisçiler'e ismi
meçhul kalmamakla beraber isminden çok künyesi ile meşhur olanlar: Ebu İdris
el-Havlani gibi ki ismi A'izullah b. Abdullahtır. Ebu İshak es-Sebi'i, Amr b.
Abdullah isminden çok künyesi ile tanınır. Dimeşk (Şam) san'asın'a mensub
Ebu'l-Eş'asi'se-San'ani, Şurahi'l b. Ade isminden daha çok anılan künyesi ile
meşhurdur.
Hadis ricalinin isim ve künyelerinin
bilinmesi son derece önemli olunca bir çok Hadis Alim'i Ravilerin isim ve
künyelerine dair müstakil eserler meydana getirmişlerdir. Bunlar içinde Ali b.
Abdillahi'l-Medini'nin, Sahih sahipleri Buhari ile Müslim'in Nesei'nin,
El-Hakimi'nin; Ebu Ahmed Muhammed b. Muhammed en-Nisaburi'nin; Muhammed b.
İshak b. Mende'in , Ebu Bişr Muhammed b. Ahmed'in eserleri en önemlileri ve
daha sonraki çalışmalara kaynak oluşturanlarıdır.
El-İraki'ye göre bunlar içinde en önemlisi,
İsmi bilinen ve bilinmeyen bütün Ravileri aldığı için Ebu Ahmed'in kitabıdır.
Müslim ve Nesei, sadece isimleri bilinen Ravileri almışlardır.
Esma ve Kuna kitablarında takib edilen usül,
çoğunlukla künyeleri alfabetik olarak tertib ederek her künye'nin karşısında
ait olduğu ismi göstermektedir. (Takyid, 368).